Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 5 september 2010

Helgen: Finmiddag & American pancakes

Vilken underbar helg det varit!

I fredags så bestämde jag mig för att laga oxfilé med rotfruktsbakelse och balsamicoreduktion till middag. Min man har just börjat plugga på högskolan och jag kände att han behövde skämmas bort lite efter en tuff uppstartsvecka. Receptet på rotfruktsbakelsen hittade jag på allt om mats hemsida. Det blev så gott och helt perfekt. Köttet stekte jag bara 3 min på varje sida med salt, peppar och lite rapsolja. Sen så fick jag användning av rödbetorna och getosten (vit caprin), som jag köpte på marknaden förra helgen.



Till efterrätt åt vi vaniljglass med Dulce de Leche. Dulce de Leche är en burk kondenserad mjölk som man tar av etiketten och kokar i 3 timmar på låg värme. Det enda man bör se till är att man har vatten över burken hela tiden. Sen har du en underbart god kolasås med lite messmörskaraktär.
Inte mycket jobb alls och mycket gott.
Går mycket bra att spara i en burk om man inte äter upp allt på en gång! (den är så god så att det kan vara svårt att sluta äta).

Igår åkte vi till Falun och hälsade på våra vänner Elin och Viktor. Där blev vi bjudna på middag och jag insåg hur skönt det är att slippa laga mat, även fast jag gör det med nöje vanligtvis... och visst, det händer att Albin lagar mat ibland också.

Efter en fullspäckad helg kändes det skönt att bara ha en lugn hemmadag. Ett måste då är amerikanska pannkakor till frukost. Mjuka, tjocka pannkakor med härlig doft av vanilj. Om man äter dom med bara socker och smör påminner dom nästan om en nygräddad munk. Jag äter dom helst så eller med smör, lönnsirap och banan. Det kanske inte är den mest nyttiga frukosten men nån gång kan man unna sig. Speciellt på en lugn, härlig söndag!



Recept kommer här!

Amerikanska pannkakor
ca 12 st

4 ägg
salt
1 msk socker
½ tsk vaniljarom eller 1½ tesked vaniljsocker
2½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk


Ta fram 2 skålar. Separera äggulan och äggvitan i vardera skål. Tillsätt en nypa salt i äggvitan och vispa med elvisp till hårt skum. Är du osäker så testa vända upp och ner på bunken. Hålls äggvitan på plats så är det klart. Ställ åt sidan. Vispa upp äggulan. Tillsätt socker och vaniljarom eller vaniljsocker. Blanda Tillsätt sedan mjöl, bakpulver och mjölk. Blanda försiktigt. Vänd ner den vispade äggvitan försiktigt. Stek sedan i stekpanna på medellåg värme. Servera med t.ex färsk frukt, lönnsirap, sylt och grädde eller smör och socker.

Vill du servera ett stort härligt berg med pannkakor så värm ugnen till 100 grader, ställ in ett fat och lägg pannkakorna där under tiden så dom inte blir kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar