Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 13 september 2010

Rotsakspannkaka med getost och balsamicoinkokta rödbetor

Nu var det verkligen ett tag sedan jag skrev. Födelesedagskalas och vardagen med ett litet barn tog all tid förra veckan. Men nu är jag tillbaka och jag hoppas ni fortfarande finns kvar där ute!

När jag läser matbloggar på nätet så ser jag att jag inte är ensam om att tycka att inspirationen till vardagsmat är bortflugen. Allt för många dagar har det tyvärr blivit att vi tagit fram korv och annat från frysen då tid och inspiration varit knapp den sista tiden. Jag blir ofta inspirerad av bilder, tidningar, kokböcker och andras recept från matbloggar, men utgår från receptet jag sett och gör det oftast till mitt eget.

Härom dagen fick jag för mig att jag skulle testa laga en "vardagsversion" av rotsaksbakelsen jag gjorde till oss förra fredagen. Min mamma brukade laga potatispannkaka, ett recept hon hade fått av en kvinna med kopplingar till Piteå. Tydligen ska potatispannkakan härstamma från Norrbotten. Jag utgick från det receptet och gjorde om det till min vardagsversion.

Recept kommer här!

Rotsakspannkaka med getost och balsamicoinkokta rödbetor
3 ägg
2 tsk salt
2,5 dl vatten
2,5 dl mjölk
50 g smör
4,5 dl vetemjöl
6 potatisar
2 morötter
2 dl riven/smulad getost
Smör eller olja till långpannan

1 stor rödbeta (eller 4 små)
1 dl balsamicovinäger
2 dl vatten
½ dl svartvinbärssaft
1 msk socker

Börja med att skala morötter och potatis och finriv sedan ner i en bunke. Krama ur så mycket vätska du kan och ställ åt sidan. Smält smöret och låt svalna. Vispa upp ägg och salt. Tillsätt sedan vatten, mjöl och vispa tills smeten är klumpfri, tillsätt sedan mjölken och det smälta smöret. Riv eller smula (beroende på vilken sort du använder) getosten. Blanda sedan ner getost och dom rivna rotsakerna. Låt stå i kylen minst en halvtimma. Smörj en långpanna med smör eller olja och häll ner smeten. Sätt in längst ner i ugnen på 225 grader i ca 40 min.

Skiva rödbeta på hälften och sedan tunt (2-3 mm tjocka) i halvmånar. Lägg ner i en kastrull tillsammans med resterande ingredienser. Lått koka upp och sänk till medeltemperatur. Rör om lite då och då. Bildas det skum på ytan så ta enkelt bort det med en sked. Koka till rödbeterna är mjuka. Ställ åt sidan. Servera till pannkakan när den är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar