Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 13 augusti 2010

Farmors Ålandspannkaka

I veckan har jag tittat igenom min receptbok. Där hittade jag min farmors recept på Ålandspannkaka. Vart farmor har fått receptet ifrån vet jag inte men jag minns att jag åt Ålandspannkaka många gånger som liten när vi var och hälsade på farmor och farfar. Därför är det "Farmors Ålandspannkaka" för mig. Jag minns speciellt en gång då jag åt ålandspannkaka på farmor och farfars sjutioårskalas. Pannkakan stod framme på buffébordet och lilla åttaåriga jag ville inte sluta äta av den. Jag tog, jag åt, jag tog och jag åt, och tillslut, när jag väl skulle hämta en "sista gång", var mamma tvungen att hejda mig. Den kvällen var jag mätt och mådde illa, men pannkakan den var mumsigt god!


Tydligen så finns det delade meningar angående om det ska vara risgrynsgröt eller mannagrynsgröt i receptet och smaksättningen kan vara nystött kardemumma eller lite saffran. I min farmors recept är det risgrynsgröt och kardemumma så jag håller mig till det. Traditionellt serveras sviskonkräm (plommonkräm) och vispgrädde men du kan lika gärna servera det med den sylt du gillar. Detta recept är en ganska mastig pannkaka som vanligast serveras som efterrätt efter en lättare rätt (t.ex efter en soppa).

Recept kommer här!

Farmor Ingers Ålandspannkaka
500 g risgrynsgröt
6 ägg
3 dl mjöl
1½ dl socker
½ tsk salt
1-2 tsk nystött kardemumma
1½ liter mjölk

Värm ugnen till 225' grader. Smörj en stor ugnsform med rapsolja eller smör. Stöt kardemummakärnor. Blanda alla ingredienser. Häll i ugnsformen och grädda pannkakan i 35 minuter.

Sviskonkräm
10 sviskon (torkade plommon)
4½ dl vatten
½ dl äppeljuice
½dl socker
1 kanelstång
maizenaredning

Häll upp vattnet i en kastrull och lägg sviskona i vattnet. Låt stå i 30 minuter. Tillsätt dom andra ingredienserna förutom maizenan och låt koka upp tills sviskona blivit mjuka. Tillsätt maizenaredning tills du får en krämig konsistens och dra av från plattan.

2 kommentarer:

  1. Ingen saffran! Då blir det ju saffranspannkaka och ingen ålandspannkaka. Jag är född och uppvuxen på Åland och det är kardemumma som gäller. Risgryn eller mannagryn beroende på var man kommer ifrån.

    SvaraRadera
  2. Saffranspannkaka äter man på Gotland, på Åland är det kardemumma som gäller!

    SvaraRadera