Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 30 augusti 2010

Paradis för den matglade



I lördags var vi som planerat på "Bondens egen marknad" på Rådhustorget i Gävle. Jag blev alldeles lyrisk när vi kom dit, precis som alla getingar som surrade i alla stånd. Solen sken och värmde när man gick bland alla godsaker i höstkylan. Perfekt väder för att titta på fina saker. Det fanns mängder med KRAV-odlade varor, t.ex. grönsaker, honung, sylt, saft, ost, kött, fisk, kryddor, bröd, rapsolja, ostkaka, hemgjord glass m.m. Ett litet paradis för den matglade helt enkelt. Hade jag haft pengar nog, så hade jag köpt hem mycket, mycket mer! Men jag ska se till att vi åker dit en sista gång i september innan skördemarknaden har gjort sitt för denna säsong.

Pumpor och morötter i alla dess former & färger

Rödbetor
Jag kan säga att jag hade svårt att välja vad jag ska skulle köpa med mig hem eftersom vi hade sagt en max-summa. Annars hade inte Albin blivit så glad, haha. Rotsaker ville jag ha med mig hem och lite annat smått och gott. Som tur var fick man provsmaka lite allt möjligt. Järvsö Getost hade ett fantastiskt utbud av fina ostar. Järvsta Gårdsbutik hade fina rotsaker och grönsaker och Köpmanngården hade spännande safter av svenska örter och blommor.

Detta är vad jag fick med mig hem:

Vit Caprin, Älggrässaft, gula & lila morötter, majskolvar, svarta haricortverts, rödbetor och stenugnsbakat valnötsbröd på surdeg.

Dagen avslutades med hjortronglass och maräng i vaniljdoftande våffla. 
Ett perfekt avslut på en perfekt dag


Mycket gott blev det och jag ser fram emot en macka på valnötsbrödet med skurna skivor vit caprin på och ett glas älggrässaft. Passar perfekt med sin blommiga söta smak tillsammans med den salta caprin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar