Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 10 augusti 2010

Allas vår Pasta Bolognese

Alla familjer har nog sin egen version av, och sina egna åsikter om, klassikern köttfärssås. När jag var liten var pappas köttfärssås och spagetti bland det godaste jag visste. Renskrapad tallrik och ofta en andra portion blev det när rätten dök upp på middagsbordet. Om det var köttfärssås som serverades när jag åt middag hos en kompis och köttfärssåsen inte smakade som pappas, förstod jag inte riktigt hur dom tänkte. Jag minns speciellt en gång då jag fick äta hos en kompis då jag var 10 år gammal och en brun köttfärsröra som såg mer ut som köttfärs med brunsås lades upp på en hög spagetti, och sedan öste hela familjen på detta mängder med ketchup... Jag rynkade på näsan men åt snällt upp min portion.

Ja, som sagt så har vi alla våra egna sätt att tillaga "Pasta Bolognese" men pappas tycker jag är den bästa! En mustig tomatsås med smak av vitlök, mängder med oregano, rotselleri och sötma av morötter, brynt lök och så självklart fin färs.

Recept kommer här!


400g nöt eller blandfärs
1 gullök
2 stora morötter
1/4 rotselleri
2-3 vitlöksklyftor
500g passerade tomater
500g krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk ketchup
1 dl torkad oregano
1 msk timjan
salt och svartpeppar.

Bryn köttfärs i en stekpanna, salta och peppra. Ställ åt sidan. Hacka lök, riv morötterna grovt och finhacka rotsellerin. Värm en stor kastrull, häll i en skvätt av den olja du har hemma och en liten klick smör och bryn lök, morötterna och rotsellerin tills det sjunkit ihop och löken fått fin färg. Pressa sen ner vitlöksklyftorna. Rör om. Tillsätt den brynta köttfärsen i grönsaksblandningen. Rör om. Tillsätt passerade tomater, krossade tomater, tomatpuré, ketchup, oregano, timjan, salt och svartpeppar. Rör om. Låt sedan puttra minst 1 timme på låg värme. Smaka sedan av i fall det behövs mer salt och peppar. Servera med kokt spagetti.

4 kommentarer:

  1. Hej, Rebecka här. Alltid roligt att höra vad andra gör med maten :D
    Jag har en sambo som inte gillar hur jag gör köttfärssås och han kan inte sätta fingret på vad jag gör "fel" så jag hade tänkt testa ditt sätt :)

    Vad gör rotsellerin för smaken eller varför har du i det? och är det verkligen 1DL oregano? :)

    kram/ Rebecka S

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, 1 DL oregano är helt riktigt. Tro mig, det kanske låter mycket men i denna sås krävs det så mycket av denna krydda enligt min smak.
    Rotsellerin ger en mycket fylligare och mustigare smak. Hoppas ni gillar det :)

    SvaraRadera
  3. Hej, bekant till Albin via Legend här!

    Hur många portioner är det här receptet för? :)

    /Andreas Hansen

    SvaraRadera
  4. Skulle väll säga 5-6 portioner beroende på hur hungrig man är ;)

    SvaraRadera