Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 12 augusti 2010

Masterchef australia - Scones, försök 1

De senaste månaderna har jag och min man Albin följt tv-programmet "Masterchef Australia". Själv tycker jag att det är den bästa matlagningstävlingen i tv-historia. Från början är dem 50 amatörkockar som tävlar i utslagsmoment tills det till slut är "topp 25". Därifrån får dem olika utmaningar som antingen gynnar dem eller eliminerar ut dem en efter en. Det bästa med programmet är för det första uppbyggnaden där dom blandar tävlingar mot varandra, tävlingar mot proffskockar, elimineringstävlingar och masterclass. I masterclass får dem tävlande och tittarna lära sig recept och olika knep av kockarna som är programledare & ibland gästande proffskockar. För det andra så ger det mycket inspiration och matglädjehjärtat börjar banka extra hårt, och för det tredje så är det en bra mix av människor med olika personligheter och huvudintressen inom matlagning som deltar. Den första säsongen visas just nu på TV3 men jag och Albin är inne på slutet av den andra säsongen nu via nätet. Förväxla inte "Masterchef Australia" med "Masterchef" från Storbritannien som går på kanal 8 för det håller, enligt mig, inte alls samma standard som "Masterchef Australia".

Efter att ha sett dem göra scones i programmet på det sätt som jag antar är det "riktiga" sättet att göra scones på, så bestämde jag mig för att testa receptet. I receptet så var det tillsatt dadlar och citronskal men jag bytte ut det mot torkade jordgubbar och vanilj. Själva smaken var det inget fel på men som jag hade sett och läst så ska man inte överarbeta degen... vilket jag gjorde trots att jag verkligen försökte att vara så försiktig jag kunde när jag knådade. Resultatet blev som ni kanske anar ett gäng med sega scones där degen inte hade rest sig så mycket som den skulle och därmed inte blivit dem fluffiga scones man vill åt. Men jag kommer inte ge upp! Jag ska ge mig på receptet igen och då testa deras smaksättning.

Receptet finns här iallafall om ni också vill försöka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar