Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 26 augusti 2010

Med hösten på tröskeln - Kycklingsoppa från grunden

Hösten kom fort i år! Vad hände med sensommarvärmen ända in i september? Det kyliga regn- och grådaskiga vädret får mig att bli sugen på mustiga grytor, värmande soppor och nybakat bröd. Jag tycker man ska passa på att köpa fina och goda rotsaker nu då det ofta finns lokala råvaror i butikerna eller på skördemarknader. Det är dessutom billigt. Rotsakerna passar perfekt till grytor och soppor.

Storkok är något som är både ekonomiskt och bra att göra matlådor av och ha i frysen. Idag gjorde jag kycklingsoppa. Buljongen kokades från grunden med en hel kyckling, vatten, morot, palsternacka, lök, ingefära, vitlök, chili och timjan. Det doftade ljuvligt! Kycklingsoppa kallas ibland för "det judiska penicillinet" på grund av dess påstådda kurerande effekt mot förkylningar, så det passar ju bra nu när kylan kommit.


Det blev mycket mat kan jag säga, så det var tur att vi hade svärfar på besök. Men det blev ändå över till matlådor.

Receptet är för ca 8 portioner.

Kycklingsoppa
1 hel kyckling (1 - 1,5 kg)
3 liter vatten
5 morötter
2 palsternackor
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
3 msk hackad färsk ingefära
1 röd chili
3 msk torkad timjan (eller några kvistar färsk timjan)
1 broccolistånd 
1 röd paprika
1 gul paprika
4 msk mango chutney
salt & peppar

Ta fram en 5 liters kastrull. Skala och hacka, morötter, palsternacka, lök, vitlök, ingefära och hacka även chilin. Sätt kastrullen på plattan och lägg ner kycklingen på botten. Häll på vatten och koka upp. Tillsätt dem hackade grönsakerna och kryddorna. Salta och peppra. Låt puttra i 2 timmar.

Det kan bildas ett skum på ytan under kokningen, men det tar du enkelt bort med en sked. Titta bara till soppan lite då och då och skumma av.

När den kokat klart så ta upp kycklingen, rensa köttet och strimla. Lägg sedan ned köttet igen i soppan. Låt fortsätta puttra. Tillsätt hackad broccoli och paprika, mango chutney. Smaka av med salt och peppar vid behov. Servera gärna med nybakat bröd.

2 kommentarer:

  1. Ser och låter supergott, det måste jag absolut testa :)
    En sak jag undrar över dock är när du tar upp kycklingen för att rensa den är den inte supervarm då?

    / Becka

    SvaraRadera
  2. Visst är den varm, men jag använde mig av en stor pastakastrull när jag gjorde soppan, som då har en "silinsats" så spadet blir kvar i kastrullen när jag drar upp insatsen. Då kunde jag enkelt plocka upp kycklingen och benbitarna som ev. har trillat av. Jag använde faktiskt en grilltång och plockade upp köttet. Enkelt! Men använd det du tycker känns smidigast.

    SvaraRadera