Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 22 augusti 2010

Lax - enkelt och gott - inga konstigheter

Laxfilé finns oftast billigt ute i butikerna numera. Själv tycker jag lax ger lite känsla av vardagslyx, men att äta en torr laxfilé är ingen hit, då står jag nästan hellre över. Så därför kommer här ett litet knep som förhoppningsvis är till någon nytta för er som hittills inte lyckats med en saftig och god laxfilé, eller bara vill testa ett nytt sätt. Dom övriga ingredienserna kan varieras i mängd och smak enkelt, genom att ta de smaker du är sugen på eller det du har hemma. Nedanstående är bara ett exempel på vad jag brukar ha i mina laxpaket.

Knep och recept kommer här!

Laxpaket

aluminiumfolie
laxfiléer
en klick smör för varje paket
apelsinskivor
färsk basilika
krossad vitlöksklyfta
chiliflakes
salt
svartpeppar

Värm ugnen till 225 grader. Ta fram aluminumfolieark (ca 15-20 cm långa) för så många laxfiléer du har.  Förbered ingredienserna (t.ex skiva apelsin, krossa vitlök). Lägg sedan en smörklick på mitten i varje ark. Lägg sedan laxfilén på detta. salta, peppra och lägg på kryddor m.m. Vik ihop paketen så ingen vätska kan rinna ut. Lägg paketen på en plåt eller ett galler i ugnen i 8-10 min. Servera med en stor portion grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar